Warning! AKUNOI Warning!


Diingatkan, blog ni akan citer pasal me. Pasal kecomelan me, kepandaian me, kehebatan me. Akan ada entry yang menunjukkan
keriakkan me, kesombongan me, ... Segalanya about me, me, me dan me... The world does revolves around me, thingin'. Kot ada yang rasa geli-geli, meluat bila baca, me cadangkan, baik tutup jer window ni ye... Karang tak pasal-pasal korang muntah hijau plak... Anyway... pada yang tak kisah untuk muntah hijau... selamat membaca...


Wednesday, January 5, 2011

Pasal... Karya Seni Hasil Kanak-Kanak

Salam,

Ni keratan tugasan me tentang peringkat perkembangan seni visual kanak-kanak...

Karya seni yang dihasilkan oleh kanak-kanak amnya dan pelajar khasnya adalah seperti lukisan, kolaj, membentuk dan banyak lagi. Karya seni mereka berkembang mengikut peringkat umur dimana mengikut Wikipedia, ia melalui tiga peringkat.

Pada peringkat pertama, karya yang dihasilkan adalah lebih kepada contengan. Kanak-kanak pada seawal usia setahun boleh diberi krayon kerana motor halus mereka telah berkembang menjadi lebih baik dimana mereka boleh memegang krayon dan melakukan pergerakan tangan untuk melihat hasil mereka. Kanak-kanak pada peringkat ini lebih tertumpu untuk melihat garisan-garisan warna wujud. Dari sini, mereka kemudiannya akan mula membuat bentuk-bentuk asas seperti bulatan, bentuk bersilang dan bucu-bucu tajam seperti bintang.

Peringkat kedua pula melihat kanak-kanak menggabungkan beberapa jenis garisan untuk membuat bentuk-bentuk tertentu seperti contohnya lukisan wajah yang mana mata dilukis besar, tangan dan kaki yang kontot. Kita perlu meminta kanak-kanak ini menerangkan karya yang mereka hasilkan kerana agak sukar bagi kita mengenal dan menyelam minda kanak-kanak kreatif ini.

Peringkat terakhir adalan simbol. Kanak-kanak akan mula mencipta simbol mereka sendiri yang berdasarkan pemahaman mereka dari pemerhatian persekitaran. Mereka bukan sahaja melukis kehidupan tetapi mereka juga meniru imej persekitaran. Karya yang mereka hasilkan lebih mudah difahami kerana bentuk atau simbol yang dihasilkan mempunyai rupa dan hampir sama dengan bentuk yang ada dipersekitaran.

Kesimpulannya, berilah anak anda pensil, krayon, kertas mahjong atau kad manila besar pelbagai warna dan lihatlah hasil karya agung anak anda...

Eiman dah pandai pegang pen! Nanti me letak sini hasil karyanya.

5 comments:

Aan Andes said...

Ha! U read my mind. Baru je terfikir dlm last weekend nak cari non-toxic crayon for zahra utk dia conteng. Me think they will like it, something new kan.

mar!ahaf!z said...

patut pun, my girl kalau jumpa pen/pensil, mesti dia nak carik kertas.. nak "tulis"..

zalleo said...

salam kak,
za nak minta cadangan..ley x akak bagi tau apa hasil seni yang sesuai untuk kanak-kanak??
za kena buat folio

zalleo said...

salam kak, nak minta cadang boley x?
za kena buat folio?
nak hasil seni kanak-kanak prasekolah

Nurul Aznil said...

@Aan - ya, bagus. start early! aktifkan otak.. er... otak lagi satu la... hahahaha... (still tak ingat otak seni adalah otak kanan or kiri. rasanya kiri.

@maria - bagi jer. tapi pantau jgn sampai abih sofa pun kena conteng. pegang pensil adalah 1 latihan motor halus

@zalleo - nak hasil kerja kekanak prasekolah? alamak dik, akak tak kerja kat prasekolah. tapi akak ada kontek. msg if you want it.

Related Posts with Thumbnails