Warning! AKUNOI Warning!


Diingatkan, blog ni akan citer pasal me. Pasal kecomelan me, kepandaian me, kehebatan me. Akan ada entry yang menunjukkan
keriakkan me, kesombongan me, ... Segalanya about me, me, me dan me... The world does revolves around me, thingin'. Kot ada yang rasa geli-geli, meluat bila baca, me cadangkan, baik tutup jer window ni ye... Karang tak pasal-pasal korang muntah hijau plak... Anyway... pada yang tak kisah untuk muntah hijau... selamat membaca...


Wednesday, May 19, 2010

Pasal... Persoalan Cik Puan Nieza

Salam,

Boleh refer sini untuk entry dari Puan Nieza.


Pada usia anak 3 tahun keatas, ramai anak yang mula rasa nak bersaing. Sebolehnya nak menang supaya dapat pujian dari orang sekelilingnya terutama Ibu Bapa.

Selain itu Ibu bapa yang sering menggalakkan enviroment yang penuh competitive juga menyumbangkan punca kejadian ini.

Solution?

Cuba agar tidak meletakkan had pencapaian terlalu tinggi. In akan buat anak tertekan dan terlalu memikirkan pencapaian yang satu itu sehingga perkara lain tidak diperdulikan.

Ajak anak berbincang. Minta dia luahkan apa yang terbuku dihatinya dan kita sebagai Ibu Bapa perlu explain things pada tahap perkembangan bahasanya. Guna bahasa yang simple dan mudah difahaminya. Selain itu cuba letakkan diri dan pemikiran kita pada situasi anak. Cuba cari penyelesaian berdasarkan persekitaran yang dilalui anak kita.

Beri lebih perhatian kepada anak. Sebolehnya ajak join xtvt kita sebanyak mungkin. Sekali sekala beri kuasa kepada anak untuk buat pilihan tetapi limitkan pilihan, kalau tidak kita pulak pening. Bila dia dah buat pilihan kita perlu hormat dan laksanakan, jangan berdolak-dalik.


So Puan Nieza, ni jer me dapat korek dalam tugasan lama... Nak buka buku, buku dalam kotak atas lemari... (kalau pemalas tu,takyah bagi alasan...)

2 comments:

Nieza Ishak said...

tengkiuuuuuuuu pn. nurul ..

ok gak explanation tue sbb nieza buntu gak betul ke salah cara kami. Banyak kami kena belajar ni nak2 anak daresss ... ajar malu depan org lagik ... aduh duh duh ..

oli said...

info yang baik!!!

sy pun selalu melakukan kesilapan dengan mengajar supaya anak MENANG saja....

saya ada kekeliruan laaa nurul...
contohnya,
kami tengah berjaya, then tiba-tiba dia berhenti dan tak mau jalan lagi...dia mintak dukung...masa tu tangan saya penuh dengan plastik beg, memang tak ada tangan lagi nak dukung dia...
so, setiap kali dalam keadaan ni...saya akn mengadakan pertandingan berlari...hehehehe
Maka, dia akan bersemangat semula dan berlari ke depan dan bersorak di depan pintu...'Sufei MENANG...mummy kalah...'
then saya pula tumpang sorak juga...'yeay...sufei pandai...'
betulkah apa yang saya buat selama ni?

ataupun saya patut mintak dia tolong saya angkat plastik beg yang ringan? [sebab dia dah tolong galas beg dia sendiri...]

aiyaaaaaa....
peninggg macam nieza juga!!!
hehehehehe

Related Posts with Thumbnails